You are currently viewing קצת על גשרים – מאז ועד היום

קצת על גשרים – מאז ועד היום

 28/12/17 

"הגשר יקח אותך כמעט עד היעד, את מעט הצעדים האחרונים תצטרך לעשות בעצמך". 

קצת על תולדות הגשרים, מתחילתם כמבנים מאולתרים ועד גשרי הענק המתוחכמים של היום.

מאמר זה מסכם בקצרה את התהליך אותו עברה הטכנולוגיה הרלוונטית לאורך הזמן ומוגש מטעם א.מ.צ שמש (1990) בע"מ.

איך הכל התחיל?

גשרים בדמות בולי עץ אשר הונחו בתוך הנהר. גשרים תלויים אשר נבנו מחבלים שנקשרו לשני צידי הנחל ועליהם קרשים לדריכה. אלו הגשרים הראשונים המוכרים לנו מסיפורים ישנים וסרטים.

גשרים אלו היו נפוצים ברומא העתיקה, סין, יפן וכו, ושימשו למטרות מסחר וכמו כן להעברת מזון ומים, כאשר לעיתים הם פשוט נבנו באופן ספונטני כדי לאפשר את המטרות הנ"ל. "גשר על הדרך" מה שנקרא.

הרומאים בעת העתיקה הם אלו שהכניסו אבן ולאחר מכן מלט לקונסטרוקציה של הגשרים שלהם.

כמו כן, לפי מקורות היסטוריים הם אלו שהכניסו לראשונה את צורת הקשת למבנה הגשר.

השינויים והחידושים המרכזיים לעיצוב הגשרים ובנייתם החל במאה ה18 עם תחילתה של המהפכה התעשייתית.

הטרנד של בניה באמצעות מערכות המבוססות על ברזל התחיל באנגליה, ולאחר מכן עבר לשאר אירופה וארה"ב.

התפתחות מסילות הברזל בזמן המהפיכה התעשייתית, יצרה גם היא צורך לגשרים ארוכים, גבוהים וחזקים יותר.

כדי להתמודד כראוי עם התפתחות הטכנולוגיה בכלל והתחבורה בפרט, נבנו גשרי הענק התלויים, אותם אנו מכירים היום.

דוגמא לגשר התלוי הראשון  (suspension bridge) ניתן לראות כבר ב1826 בדמות גשר המנאיי אשר נבנה על ידי תומאס טלפורד בבריטניה.

גשר המנאי

מהם סוגי הגשרים העיקריים?

כיום הגשרים מתחלקים לחמישה סוגים עיקריים. סוגים אלו מתייחסים יותר לצורת המבנה כאשר לעיתים החומרים משתנים.

  • גשר קורה

זהו הגשר הפשוט ביותר. גשר זה בנוי על הבסיס הקדום של בולי עץ הנשענים על שני סמכים ומגשרים ביניהם.

ישנם כמובן גשרי קורה אשר נבנים מבטון או מסבך פלדה, אבל העיקרון הוא אותו עיקרון מבחינה הנדסית.

העקרון ההנדסי בגשר זה הוא ההתנגדות לכפיפה אשר הוא יוצר מפאת משקלו והעומס השימושי אותו הוא נושא.

  • גשר קשת

בגשר הקורה "מאמץ הכפיפה" גרם לגשר הקורה להמתח בחלקו התחתון ולהילחץ בחלקו העליון. כאן אנו עדים לשינוי בכך שגשר הקשת פועל על עיקרון של "מאמצי לחיצה". העומס האנכי פועל לכל אורך הקשת ועד לשני הסמכים.

  • גשר תלוי

הגירסא הבסיסית והנפוצה של גשרים אלו היא שני מגדלים משני צידי הנהר אשר מחוברים בעזרת כבלים.

כבלים אלו מעוגנים משני צידי הגשר. הגשר עצמו "המיסעה" הינה אופקית לרוב.

למרות יציבותו והשימוש הנרחב בשיטה זו, ישנה תמיד הבעיה של רוחות עזות אשר מטות לפעמים את הגשר לכיוון בו אין לו תמיכה.

  • גשר שלוחה

שם נוסף לגשר זה הוא גשר זיזי. זהו מבנה מסובך ומורכב יותר מקודמיו.

גשר זה נבנה בגובה רב וכמו כן עשוי מחומרים כבדים עד מאוד. לעומת זאת בנייתו מאפשרת שימוש מינימלי בפיגומים וכדומה.

הגשר בעצם "צומח" משני הבסיסים שלו ובנייתו נמשכת עד למפגש של שני קצוותיו.

  • גשר מעוגן כבלים

למרות הדמיון בשם, גשר זה שונה לחלוטין מגשר תלוי. גשרים אלו נבנו במאה ה20 והם המורכבים ביותר מבחינת הנדסה. דוגמא מעניינת ואטרקטיבית לגשר מעוגן כבלים הינה גשר המיתרים המפורסם בירושלים.

גשר המיתרים בירושלים

מי אנחנו?

חברת א.מ.צ. שמש (1990) בע"מ הינה בעלת סיווג בביצוע גשרים מטעם רשם הקבלנים. חברתנו ביצעה כבר מספר גשרים וביניהם  גשר "פוראדיס" על כביש  70, גשר "קדימה" על כביש 562  שניהם עבור חברת נתיבי ישראל.

לחברה יש את כל הציוד הנדרש לבניית והקמת הגשרים ברמת ביצוע מהגבוהות בארץ. כמו כן ברשותנו כוח האדם המיומן הנדרש לשם ביצוע העבודות על הצד הטוב ביותר.

החברה עושה שימוש אך ורק בחומרים הטובים והאיכותיים ביותר, משתמשת בציוד המתוחכם והחדשני ביותר בתחום ודואגת לכך שהגשרים אותם היא בונה יעמדו בכל התקנים והדרישות.