You are currently viewing הנגשת הבית לנכה כבר משלבים מוקדמים של הבנייה

הנגשת הבית לנכה כבר משלבים מוקדמים של הבנייה

אם אתם עומדים בפני אירוע מטלטל ולא פשוט, הדורש מכם להפוך את הבית שלכם נגיש לבעלי נכות, הרי שבראש ובראשונה אנחנו רוצים להגיד כי לפעמים, מה שנראה בהתחלה בתור אתגר משמעותי, מתברר בדיעבד בתור פעולה פשוטה הרבה יותר ממה שנדמה בתחילה. רבים, חוששים כי הנגשה של הבית תפגע בעיצוב שלו. אנחנו כאן כדי להרגיע וכדי להגיד באופן חד משמעי, אמנם, עיצוב הבית תוך מתן דגש על הנגשה של המרחב הביתי, זה אתגר הדורש מאיתנו להביא לשולחן פתרונות מסוימים. מהצד השני, אפשר בהחלט לעשות את העבודה כך שהבית יהיה אסתטי ונעים לעין בסופו של דבר. במאמר הבא נדבר בהרחבה על תהליך העבודה במקרה כזה ועל כל מה שאתם צריכים לדעת. מתחילים עכשיו.

כמה כללים בסיסיים לפני שנצלול פנימה

חשוב לזכור כי הנגשת בית לנכה, זו פרוצדורה שבכל פעם תיראה קצת אחרת. אנחנו צריכים לקחת בחשבון כי לא כל בעל מוגבלות סובל מאותה הבעיה כמו בעל מוגבלות אחר. לצורך העניין, יש מי שאין להם בעיה לטפס כמה מדרגות בודדות, באמצעות קביים איכותיות, לעומת זאת, יש מי שבלי מעלון לא יצליחו להגיע לקומה השניה אף פעם. במקרה אחר, יש מי שסובלים משיתוק בגפיים, כלומר, על מנת שתינתן להם האפשרות להדליק ולכבות את המתגים בבית, יהיה עלינו לתכנן עבורכם מערכת תאורה המורכבת על מערכת של 'בית חכם', כך שהסובל מהמוגבלות, יצליח לשלוט על האור באמצעות טבלט פשוט מכל מקום. יש מקרים בהם כל שיהיה עלינו לעשות בשביל הנגשת הבית לנכה, יהיה להוריד את המיקום של מתגי החשמל, כך שגם מישיבה על הכיסא תינתן האפשרות לכבות ולהדליק את האור בלי בעיה. אלו כמובן שתי דוגמאות בודדות, אבל המסקנה שלנו היא שהשלב הראשון, תמיד, יהיה לנסות ולהגדיר את הצרכים של הדיירים בבית, כדי שנוכל לחשוב על פתרונות שיענו על הצרכים הללו במלואם, בלי שום בעיה.

למה כדאי להקדיש תשומת לב בעיצוב של בית מונגש?

בגדול, אנחנו יכולים להצביע על ארבע סעיפים אליהם נקדיש זמן ותשומת לב בתהליך של הנגשת הבית לנכה:

  1. לרצפה: הרצפה חייבת להיות חלקה מספיק כדי שהמכשירים המאפשרים לאדם הסובל ממוגבלות לנוע בבית בחופשיות. מהצד השני, נרצה לשים דגש על כך שלא תהיה אפשרות חלילה, להחליק על המרצפות החלקות מדי. אנחנו כמובן נעשה הפרדה בין הריצוף בשאר חלקי הבית ובין הריצוף בחדר הרחצה והאמבטיה, שם סכנת ההחלקה הופכת מוחשית הרבה יותר בסופו של דבר.
  2. הנגשה של המקלחת וחדר השירותים: בניגוד לדירה סטנדרטית, בה אפשר להסתפק גם בחדר שירותים קטן יחסית, אם אנחנו עוסקים בתהליך של הנגשת הבית לנכה, אנחנו צריכים לקחת בחשבון כי חדרי הרחצה והשירותים יכללו בדרך כלל כיסא גלגלים או הליכון, כלומר, אנחנו צריכים להשאיר מקום נוסף. יתרה מזאת, אנחנו נרשת את המרחב במעקה איתן, עליו ניתן יהיה להישען במהלך הרחצה ולאחריה.
  3. דלת הכניסה ודלתות הפנים: הדלתות חייבות להיות גדולות דיין כדי שניתן יהיה להיכנס דרכן גם עם כיסא גלגלים וכן הלאה. כמובן, חשוב להדגיש כי העבודה חייבת להיעשות מול בעל מקצוע רציני ואחראי, כדי שנהיה בטוחים כי הוא ממלא אחר ההוראות שניתנו לו בקפידה.
  4. מעלית או מעלון: אם הכניסה לבית עוברת דרך מדרגות או אם לבית יש קומה שניה, אנחנו צריכים למצוא לכך פתרון. יש מקרים בהם המטרה היא להנגיש דירה קיימת ולפעמים, אפשר, כבר בשלבי העבודה והתכנון, לעשות כל מאמץ כדי שהבית יבנה כך שלא יהיו פערים בין המפלסים השונים וניתן יהיה לעבור בין מרחבים שונים בקלות.

להתייעץ עם בעל מקצוע מנוסה

בסוף, יש דברים שאסור להתפשר עליהם. כאשר אנחנו מדברים על הנגשת הבית לנכה, אנחנו מדברים על אחד מהתחומים הללו. לכן, ההמלצה היא לעבוד עם מעצב פנים בעל הידע וההכשרה המתאימים. לא רק שהוא ידאג לכך שהבית יעוצב תוך התאמתו לצרכים של בעלי מוגבלויות, אלא, הוא יהיה שם כדי להבטיח כי העיצוב יהיה אסתטי ובטוב טעם.