You are currently viewing בניית גשרים – חשיבות יציבות הגשר

בניית גשרים – חשיבות יציבות הגשר

לגשרים יש תפקיד חשוב בחיינו, בין אם תפקידם לשאת הולכי רגל או רוכבי אופניים ובין אם מכוניות, משאיות או רכבות, עליהם להיות מאוד חזקים ויציבים ולעמוד בעומסים רבים. זו הסיבה שאי אפשר לבנות כך סתם גשר, אלא שזו משימה לגדולי המהנדסים.
תכנון והקמת גשרים זו משימה למומחים שדורשת ידע מתמטי וגאומטרי והבנה בחוקי פיזיקה שונים. הגשרים יהיו יציבים לא רק בגלל שהם מיוצרים מחומרי גלם חזקים, אלא גם כי העיצובים שלהם חכמים. המהנדסים שמתכננים גשרים מעיזים לחלום בגדול, אך כדי להוציא את החלום לפועל, עליהם להשתמש בכל הכלים החשובים, הכל בתוכנות הדמיה ועד שימוש במכשירי מדידה מתקדמים.
לגשרים יש תפקידים שונים ומגוונים, הם מאפרים לנו לחצות נהרות, עמקים וכבישים כאשר לכל גשר יש דרישות שונות שיש לתת עליהן את הדעת, כמו למשל גיאומטריה, זרימת התנועה, מספר מסלולים, מאפיינים של תוואי השטח עצמו, תנאים סביבתיים, עומסים ועוד. בנוסף, יש שפע של חומרים שמשמשים לבניית גשרים, כאשר על המתכננים לקחת בחשבון גם את נושא התחזוקה לצד נזקים וכשלים אפשריים.
כאשר כל כך הרבה גורמים נלקחים בחשבון, אין זה מפתיע שגשרים כל כך יציבים.

מדוע חשוב שגשרים יהיו יציבים?

תשתיות מתקדמות הן חלק בלתי נפרד מאורח החיים המודרני ולגשרים יש תפקיד חשוב בחיבור בין נקודות שונות, הגדלת הנגישות והרחבת התשתית גם אל ומעל מקומות, שללא גשרים היינו מתקשים להגיע. מכיוון שגשרים נמצאים בשימוש רב וחשופים לתנועה ערה של אנשים, כלי רכב ועומסים גדולים, עליהם להיות מאוד יציבים, כדי שהשימוש בהם לא יהיה מסוכן. לשם כך, חשוב מאוד לתכנן גשרים מא' ועד ת', כולל שרטוט הגשר, ביצוע מדידות עם מכשירי מדידה מתקדמים, הבנת תנאי הסביבה, הקמה ובניית גשרים בצורה מקצועית, וגם הקפדה על תחזוקה מיטבית לאורך השנים, כדי להבטיח שהגשר באמת יישאר יציב.

מה הסיכונים הקיימים?

מעבר לתכנון לקוי אשר עלול להפוך לגורם סיכון בפני עצמו, גשרים חשופים לעומסים כבדים ולתנאים שונים של מזג אוויר כמו למשל שיטפונות, רוחות חזקות, סופות, גשמים, סחף של אדמה. במקומות מסוימים גם יאלצו להתמודד עם שלג וקרה וכן הלאה. בנוסף, לא נשכח שגשרים מיוצרים מחומרים כמו פלדה, בטון מזוין וכדומה, אשר הם עם הזמן עשויים לפתח קורוזיה ללא טיפול מתאים וגם להתבלות. אל כל אלו ועוד יש לשים לב כאשר מתכננים גשר ורוצים להבטיח שהוא יהיה כמה שיותר יציב לאורך השנים.

גשרים משמשים אותנו כבר המון שנים, ישנם גשרים אייקונים בעיצובים אדריכליים מרהיבים, שמיוצרים בטכניקות מתקדמות וממיטב חומרי הגלם. עבודה עם המכשור המתקדם ביותר, לצד שיטות מהשורה הראשונה, ושילוב צורות גאומטריות אשר מקלות על העומס, אלו הם רק חלק קטן מהפעולות שאפשר לנקוט כדי לשמור על גשרים כמה שיותר יציבים לאורך זמן.